translation missing: sv.general.accessibility.skip_to_content

Bränt belag (isbränna) på skidor

Vad är bränt belag / isbränna på skidor?

Att bränna belaget på skidor kan göras på två olika sätt. Det ena och vanligaste sättet är vid vallning med strykjärn på fel sätt så att man får för hög temperatur i belaget så att det förstörs. Då sväller oftast belaget upp och tappar sin plana yta, vilket märks direkt vid sickling. Har man tur går det att åtgärda om man lämnar in skidorna till en butik för stenslipning.

Det andra sättet är att åka snabbt med alpinskidor, ofta på isigt underlag, i långa pressande svängar, så att friktionsvärmen blir så hög att belaget smälter. Det är det senare vi skriver om på denna sida.

Att råka ut för brända belag på alpina skidor är inte roligt. Det händer lätt på dåligt preparerade skidor på isiga underlag i höga farter. Friktionsvärmen blir så hög att kanterna på belaget smälter av värmen som utvecklas i stålkanterna i dess höga fart under tryck mot snön. Belagsmaterialet fastnar i snön och försvinner vilket lämnar gropar i belaget vid stålkanterna. Detta sker först mitt under pjäxorna där trycket mot backen blir som störst.

Så här kan ett bränt belag se ut. Detta är bilder på nya raceskidor av högsta kvalitet. Åkaren en U14-åkare och disciplinen är storslalom. Dock en brant backe med höga farter och väldigt isigt underlag.

 

Vad kan man göra för att förhindra brända belag?

Valla med så hård/kall valla som möjligt, på isigt brännande underlag glider det bra även om vallan är långt under den verkliga temperaturen. Grundvalla först skidorna med grafitvalla som binder bra mot skidans belag och som i sin tur binder kvar den gröna/kalla vallan på bra sätt. Valla rikligt och borsta inte ur skidan lika hårt som ni brukar göra. Efter sickling bör ni endast få skidan slät genom lite borstning.

Hur lagar man brända belag?

Brända belag som i bilderna ovan lagas lätt med belagsmateriel och stålsickel. Se mer om det på de olika belagsprodukterna som ni hittar på vår hemsida.