Allmänt
Alla beställningar som görs helgfria vardagar innan fraktsättets bryttidpunkt (när fraktbolagen hämtar våra paket) skickas normalt från oss samma dag. Beställningar lagda på kvällar/helger/helgdagar skickas normalt nästföljande arbetsdag, förutsatt att vi har varan i lager.
Vi levererar endast till adresser inom Sverige och Finland.
Vi skickar våra varor med PostNord eller Instabox och det tar normalt 1-2 vardagar att nå fram efter att det skickats från vårt lager. När varan har lämnat vårt lager går det alltid att följa paketet via fraktbolagens spårning av paket. Skidvalla.se kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som lämnat vårt lager, eftersom paketet då är i händerna på fraktbolaget. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt.
Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar fraktbolagen med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.
Skidvalla.se´s kunder har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Kontakta vår kundservice om du önskar häva ditt köp.
Fraktsätt
Instabox - Hämta i paketbox (Instabox Express)
Tar normalt 1 vardag att nå fram efter att det skickats från vårt lager, till vissa områden tar leveransen 2 dagar. Fraktkostnad 0 kr - över 299 kr, annars 49 kr. Dina varor skickas med Instabox till en paketbox. När paketet har kommit fram till ombudet får du en avisering via e-post eller sms.
PostNord - Hämta hos ombud (MyPack Collect)
Tar normalt 1 vardag att nå fram efter att det skickats från vårt lager, till vissa områden tar leveransen 2 dagar. Numera gör PostNord även lördagsleverans till 2 miljoner hushåll i Sverige. Fraktkostnad 49 kr. Dina varor skickas med PostNord till ett postombud. När paketet har kommit fram till ombudet får du en avisering via PostNord App och via e-post eller sms.
PostNord - Till din postlåda eller dörr (Varubrev 1:a-klass)
Tar normalt 1 vardag att nå fram efter att det skickats från vårt lager, till vissa områden tar leveransen 2 dagar. Fraktkostnad 0 kr - över 299 kr, annars 49 kr. Paketet delas ut i din postlåda. Om paketet inte får plats i din postlåda levereras det vid din dörr eller i en påse utanpå din postlåda. Du aviseras när leverans vid dörr eller i påse på lådan är utförd. Varubrev som är för stora för brevlådan kan av brevbäraren anses behöva lämnas till ditt närmaste utlämningsställe och du får en avisering.
PostNord - Hemleverans (MyPack Home)
Tar normalt 1 vardag att nå fram efter att det skickats från vårt lager, till vissa områden tar leveransen 2 dagar. Paketet levereras till ditt hem dag eller kväll (välj tidsfönster). Numera gör PostNord även lördagsleverans till 2 miljoner hushåll i Sverige. Fraktkostnad 0 kr - över 1999 kr, annars 99 kr. Du aviseras i PostNord App och via sms/email med ett förslag på
leveransdatum och tid. Det finns alltid möjlighet att anpassa din leverans.
Du kan tex välja annat datum/tid, personlig leverans vid dörren eller att
hämta ditt paket på ett av PostNords serviceställen. Vid hemleverans kan du följa ditt paket i realtid med hjälp av karta, ETA
och antal stopp före dig.
Instabox - Hemleverans (Instabox Hem)
Tar normalt 1-3 vardagar att nå fram efter att det skickats från vårt lager. Fraktkostnad 0 kr - över 1999 kr, annars 79 kr. Instabox erbjuder möjligheten att spåra ditt paket. Hemleverans mellan 17-22. Kombinerade leveranser av elbilar, fossilfria lastbilar samt cyklar/cargobikes. Klimatkompenserad leverans.
Spåra ditt paket
När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I leveransbekräftelsen finns en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse.
Försändelse-id för paket
Ett paket får alltid ett kolli-id (alt. spårningsnummer) som kan användas för spårning av paketet. Kolli-id hittar du via spårningslänken i leveransbekräftelsen som skickas till din e-postadress så snart paketet har lämnat vårt lager. Med kolli-id kan du spåra ditt paket från att det sorteras av fraktbolaget tills dess att du hämtar ut ditt paket.
Om du inte fått någon avisering men ser via spårningslänken att paketet kommit till ombudet, går det bra att hämta ut paket skickade med Posten med kolli-id och legitimation. Kolli-id/spårningsnummer/löpnummer hittar du i leveransbekräftelsen som skickats till din e-postadress.
Försändelse-id för varubrev
Med försändelse-id för varubrev kan du se när varubrevet passerar postterminaler och eventuellt hamnar hos Postens utlämningsställe. Denna spårning är dock inte lika detaljerad som för paket. Försändelse-id för varubrev hittar du i leveransbekräftelsen som skickas till din e-postadress så snart paketet har lämnat vårt lager. När ett varubrev sorterats på postterminalen skickas en leveransavisering till dig antingen via sms, e-post eller brev som talar om att din leverans är på väg och när den beräknas levereras till dig. Om brevbäraren anser att varubrevet ryms i brevlådan levereras det direkt i mottagarens brevlåda. Varubrev som anses vara för skrymmande lämnas antingen vid dörren eller till närmaste utlämningsställe och en avisering med ett fyrsiffrigt löpnummer skickas antingen via sms, e-post eller brev. Med löpnumret kan du hämta ut ditt varubrev hos Postens utlämningsställe. Har du inte fått aviseringen kan du även hämta ut varubrevet med hjälp av försändelse-id som du hittar i leveransbekräftelsen.
Hos ombudet
För att hämta ut din försändelse behöver du din legitimation och det nummer som du hittar i sms- eller e-postaviseringen.
Om du av någon anledning saknar aviseringen går det bra att hämta paket med kolli-id/spårningsnummer/löpnummer och legitimation. Kolli-id/spårningsnummer/löpnummer hittar du i leveransbekräftelsen som skickats till din e-postadress.
Tänk på att du alltid skall kunna visa legitimation vid uthämtning av paket. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos ombudet.
Försändelsen ligger hos postombudet i 7 dagar (Posten) innan den returneras till oss. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 150 kr om ett paket ej hämtas ut. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning på vår hemsida.
Leveransförsening
Leveranstiderna kan komma att förlängas då oförutsedda förseningar kan uppstå på vägen.
Vi har nästan alla produkter vi säljer i lager. Vissa produkter kan istället finnas på leverantörens lager varifrån vi omgående beställer den och skickar vidare till er. Skulle någon produkt även vara slut på leverantörens lager så uppstår leveransförseningar och då kontaktar kundservice dig via e-post eller telefon. Vi hjälper dig gärna med förslag på likvärdig produkt om sådan finns.
Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten med en eller ett par dagars fördröjning, denna är inte alltid inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.
"Inget köp är avslutat förrän du som kund är helt nöjd. När du handlar hos oss kan du alltid känna dig trygg."