Allmänt
Skidvalla.se säljer varor via internet till privatpersoner i Sverige, Norge, Finland & Danmark. Företag & Kommuner kan beställa via telefon och e-post. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år. Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller digital form. Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och eventuella garantier är giltiga i Sverige och endast för förstahandsköpare. Mer information finns i respektive produkts bruksanvisning.
Beställning
Beställning görs på vår hemsida www.skidvalla.se. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att mejla kontakt@skidvalla.se. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och personnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske, och om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket.
Priser och produktbilder
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid beställning.
Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.
Skidvalla reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehålls skidvalla.se rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.
Personuppgifter
I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du vår integritetspolicy gällande personuppgifter vilken du hittar via denna länk, Personuppgifter / Integritetspolicy Därmed godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt GDPR (dataskyddsförordningen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper vi dig.
Informationen du lämnar om dig själv används av skidvalla.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Skidvalla använder uppgifter från kundregistret för utskick om våra produkter. Du får vårt nyhetsbrev när du går igenom kassan, du kan även prenumerera på vårt nyhetsbrev när du registrerar dig som kund. Du kan när som helst avbryta din prenumeration, antingen via länken i nyhetsbrevet eller genom att kontakta vår kundservice.
Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter eller på annat sätt kan misstänkas vara bedrägliga.
Copyright
Allt innehåll på den här webbplatsen, så som text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör skidvalla.se eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.
Frakt och leverans
Vi har samlat all information om våra olika fraktsätt på en separat sida som ni hittar via denna länk - https://skidvalla.se/pages/frakt-leverans
Betalning
I samarbete med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi både fakturabetalning och delbetalning där betalningen görs direkt till Klarna.
Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du våra köpvillkor.
Information om Klarnas alla betalningsalternativ hittar ni via denna länk - https://skidvalla.se/pages/betalning
Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Här hittar ni vår sekretesspolicy.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
Ångerrätt och retur
Som kund har du alltid ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen, vi har förlängt denna till att gälla under 30 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. En förutsättning är dock att varan är oanvänd och oskadad. Ni har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat. Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning.
Ångerrätt gäller inte för vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten.
Mejla gärna oss på kontakt@skidvalla.se. Vi behöver följande information:
a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan)
b) ditt namn och kontaktuppgifter
c) antal och namn på de produkter som önskas returneras
Skidvalla.se vill gärna bekräfta returen och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Ni har 30 dagar på er att returnera varan från det att meddelandet om ånger har skickats. Ni har dock ovillkorlig ångerrätt och behöver inte invänta vårt besked. Vi rekommenderar att returen sker med PostNord, de har en prisvärd tjänst som de kallar "Skicka lätt". Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott.
Ni kan gärna använda vår returportal för att skicka tillbaka era varor, speciellt om det är större saker som inte enkelt kan skickas tillbaka i billiga brev.
Via denna länk hittar ni vår returportal.
Returadress
Återbetalning
Har du en obetald faktura för din order så är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum. Det gör du på klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10. När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten), dock senast inom 14 dagar dagar från den dag då vi mottog meddelandet om ånger, enligt Distansavtalslagen. Om du har betalat med faktura eller direktbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar vi retursumman på ditt kort.
Ej uthämtade paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 150 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet upp till 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, bör du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.
Reklamation
Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten. Att göra en reklamation innebär att du kontaktar oss och berättar att du inte är nöjd med en vara som du har köpt. Du berättar också varför du inte är nöjd. En reklamationsprocess är oftast väldigt enkel, men kan även vara komplicerad, ta kontakt med vår kundservice så hjälper vi dig på bästa sätt.
Tänk på det här
- För att du ska kunna reklamera varan ska felet vara ursprungligt, det vill säga det ska ha funnits när du fick varan. Ett ursprungligt fel behöver inte nödvändigtvis visa sig direkt när du fått varan. Det kan vara ett ursprungligt fel även om det visar sig efter en viss tid.
- Normalt slitage faller inte in under ursprungliga fel, och du får inte heller själv ha orsakat felet.
- Du har rätt att göra en reklamation av en vara i tre år efter att du tagit emot den.
Dina rättigheter vid fel på vara
Om det visar sig vara ett ursprungligt fel kan du ha rätt att:
- Få varan reparerad (avhjälpande)
- Få en likvärdig, felfri vara (omleverans)
- Få avdrag på priset
- Häva köpet
- Hålla inne med betalningen
- Få skadestånd
Du kan inte ställa alla krav på samma gång. Vi har i regel rätt att försöka laga den defekta varan eller skicka en ny vara. Som konsument kan du alltså inte kräva en hävning och pengarna tillbaka direkt, utan vi måste först ges möjlighet att åtgärda felet.
Det är viktigt att du kontaktar oss och berättar om felet så snart som möjligt. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det har skett i rätt tid.
Det är alltid du som måste kunna visa att varan faktiskt är felaktig. Under de första sex månaderna efter köpet av en vara är det vi som säljare som ska bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än sex månader måste du kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.
Vid en godkänd reklamation har konsumenten rätt att få tillbaka samtliga kostnader och kan även kräva ersättning för andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, som exempelvis returfrakt. Konsumenten måste dock alltid minska sin skada.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: http://www.arn.se/
Box 174, 10123 Stockholm
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/
EU ODR: http://ec.europa.eu/odr
"Inget köp är avslutat förrän du som kund är helt nöjd. När du handlar hos Skidvalla.se kan du alltid känna dig trygg."