FISCHER RACECODE ÄR SIGILLET AV KVALITET FRÅN RACING PÅ HÖG NIVÅ
Feedback från varje atlet i Fischers racingteam har alltid högsta prioritet när Fischer utvecklar en ny racingkollektion. Fischers produktutvecklingsteam är i en ständig återkopplingsslinga med deras skidåkare, så att de kan tillämpa deras insikter från backarna direkt i tekniska innovationer. Att ge även de minsta detaljerna stor vikt är det enda sättet att garantera verkliga framsteg inom tekniken.
Denna kunskap finns inte bara i Fischers skidor. Kombinera RC4-skidor med RC4 Podium-pjäxan för perfekt upplägg, precis som du ser i Fischers racingteams världscupsegrar. Pjäxan är den avgörande länken mellan skidåkare och skidor. Det är den direkta kopplingen till banan och bestämmer mängden kontroll och kraftöverföring åkaren lägger ner på banan.
Innovation och prestandateknik har varit en del av Fischer sedan starten och är alltid lika viktigt. Du hittar all information om 23 I 24-kollektionen, tillsammans med alla deras senaste innovationer, i denna avdelning samt på www.fischersports.com.
Vi rekommenderar att utgå från följande längder på slalom- och storslalomskidor (+/- 5cm). Därtill spelar åkarens skicklighet, längd och vikt in en del.
ÅLDER | GS HERR | SL HERR | GS DAM | SL DAM |
U16 | 188 | 158 | 183 | 155 |
U15 | 183 | 155 | 178 | 150 |
U14 | 178 | 150 | 168 | 145 |
U13 | 173 | 145 | 163 | 140 |
U12 | 168 | 140 | 158 | 135 |
U11 | 163 | 135 | 153 | 130 |
U10 | 158 | 130 | 148 | 125 |
Mycket framgång och nöje med Fischer Race Collection 23I24!
]]>Sidecut föddes från början i en avancerad precisionsmaskinfabrik i Waterloo, Ontario. Grundare Chris Hillier, son till en ingenjör, gick till sin far med en idé att utforma några verktyg för att underhålla skidor. Hillier tillbringade sommarnätterna 1992 med att tillverka delar på sina familjs CNC-maskiner. Sidecut blev grundat.
Strax efter att Chris flyttade till Invermere, BC för att påbörja de formativa åren av en berömd 25-årig coachingkarriär, under vilken tid han samtidigt började sälja sina nya verktyg till västra kanadensiska skidklubbar och tränare. Sidecut föddes.
1995 flyttade Sidecut till skidmeckat - Whistler, BC. År för år utökade Sidecut sitt produktsortiment och blev ett känt namn bland en nischgrupp med tävlingsskidåkare i väst. Det dröjde inte länge innan namnet Sidecut blev synonymt med skidverktygen av högsta kvalitet.
Under de kommande 20 åren var Chris passionerat tillägnad de idrottare och tränare han tränade och utbildade. Samtidigt inledde han en strävan att förfina och odla sitt sortiment av tuningprodukter. Chris tillbringade två decennier med att coacha elitidrottare i Europa, Skandinavien och södra halvklotet. Under den här tiden lärde sig Chris av några av de bästa och katalogiserade sina idéer.
Snabbspolning fram till 2013 - Hillier tog en paus från virvelvinden, världsomspännande 100 000+ mil per år i global resestil för att återvända till sina rötter i Whistler och fokusera enbart på sitt företag. Genom att vara en coachingutbildare var det vettigt för honom att inte bara producera de bästa tuningverktygen i branschen utan också att lära människor hur man använder dem. Under denna period föddes Sidecuts tuning-workshops. Hillier började besöka lokala skidklubbar. Genom rekommendationer från mun till mun sprids nyheterna om hans workshops snabbt och han erbjöd snart workshops så långt öst som Newfoundland. "Old school marketing" kallade han det.
Sidecut-workshops har spridit sig genom Kanadas skidåkare och expanderar globalt. Hillier har nyligen satt ihop ett smart team av experter som har presenterat Sidecut som ett nytt varumärke i global skala. Grundarens ursprungliga vision att designa de högkvalitativa tuningverktygen och ge den kunskap som snösportsentusiaster behöver för att nå sin maximala potential förblir intakt.
TOKO startades för över 100 år sedan.
Toko, vårt schweiziska varumärke står för tradition, kontinuerlig innovation och förstklassig kvalitet. TOKO vaxer och verktyg ger skidor och brädor högsta prestanda och extra säkerhet i backarna. TOKO-s produkter från Care Line har bevisat sig en miljon gånger när det gäller att behålla kontinuerlig toppfunktion och lång livslängd för textilier, skor och annan utrustning.
Användare över hela världen från nybörjare, entusiastiska amatörer till professionella idrottare förlitar sig på ett Toko för att få en perfekt yta.
TOKO Swiss Technology - Kvalitet, funktion och vård. Sedan företaget startades och TOKO som varumärke introducerades 1916 har TOKO: s huvudkontor med verkställande ledning, marknadsföring, produktledning och forsknings- och utvecklingsavdelningar alltid varit belägna i Schweiz.
Perfekt slipade och underhållna skidor - det hjälper SKIMAN-s produkter er med. Världsledande sedan starten 1975.
SKI MAN säljer högkvalitativa handverktyg för skidor och snowboard såsom skidhållare, snowboardhållare, längdskidhållare, kantslipar och base edge slipar för att nämna några av deras produkter.
]]>Vi skidar allt snabbare, säkrare, snyggare - och med bättre fäste. Det kan vi tacka några svenska kemister på 1940-talet för. Resultatet av deras forskning blev företaget Swix, i dag världsledande tillverkare av vallor.
När vaxblandningar möter sexkantiga prismor av frusna vattenmolekyler uppstår ett märkligt fenomen. Somliga skulle kalla det kärlek. Eller ja, friktion. Andra kallar det kort och gott glid. Oavsett vilket så är processen som sker på molekylärnivå när skidvalla möter kall snö resultatet av svensk ingenjörskonst. Och en betydande del av norska vallajätten Swix framgångssaga.
Nu är skidvalla inte något modernt påfund. Människans önskan att kunna åka snabbare har funnits där sedan skidåkningens begynnelse - oavsett om syftet varit att skida ikapp jaktbyten, fly undan danskar i Moraskogarna eller pressa sig först över målsnöret i ett sprintlopp. Skidans undersida har därför försetts med allt från beck och kåda till vaselin. Eller som Fridtjof Nansen föredrog det med renhudar. Men det var först när en grupp kemister på Astra i mitten av 1940-talet lyckades koka ihop ett framgångsrecept som utvecklingen verkligen tog fart.
Det kan tyckas märkligt att ett läkemedelsbolag skulle ta sig an denna uppgift, men företagets dåvarande vd Börje Gabrielsson var en hängiven skidåkare och ville sannolikt bara få bättre glid och fäste i spåret. Hur som helst fick forskarna i uppdrag att tillsammans med elitskidåkaren Martin Matsbo utarbeta en valla med mer vetenskapliga metoder. Forskarna beräknade och blandade - och Matsbo testkörde. 1946 lanserades vallan under namnet Swix.
Till en början fanns Swix i tre olika färger för olika temperaturer: röd, blå och grön fästvalla samt blått och rött klister. Det stora genombrottet kom vid vinter-OS 1948 när alla guldmedaljörer i längd hade vallat med just Swix. Samma år kompletterade man med vallor för backhoppning och 1950 utökades sortimentet med vallor för de alpina grenarna.
Inte långt från den olympiska hoppbacken i norska Lillehammer ligger sedan 1986 Swix fabrik. Forskningsavdelningen med sina laboratorier är dock samlokaliserade med Sintef i Oslo, ett av de främsta tekniska forskningsinstituten i Norden. Där bedrivs all forskning och utveckling inom Swix tre affärsområden textiler, stavar och vallor.
- Vi ansvarar för forskning och utveckling inom alla våra områden, säger forskningschefen Lars Karlöf. Vi lägger mycket tid på valla där vi har en totalkontroll. Genom en kemisk syntes skapar vi en bas som vi bygger ihop med andra råvaror vi köper in och så blir det till slut en valla som vi tillverkar i Lillehammer.
Stommen i all skidvalla utgörs av vax av olika ursprung. Därefter tillsätter man diverse tillsatser för att få fram de specifika egenskaper man eftersträvar.
- När vi startar ett nytt projekt börjar det med en idé som vi själva eller någon annan har. Det innebär att vi sätter upp en receptur, en innehållsförteckning ungefär som när du ska baka en kaka. Sedan gör vi prover på det och sätter ut test i olika temperatur- och snöförhållanden. Vallan testas av Swix Racing Service team inom både längd, skidskytte och alpint som rapporterar tillbaka till forskningsavdelningen som i sin tur analyserar resultatet.
Utveckling av en ny valla är en lång process som kan ta uppemot fyra år.
- De stora revolutionerna tar lång tid och mycket resurser i anspråk. Vi sätter givetvis upp kriterier för produkten genom alla steg. Det gör att när vi väl släpper en produkt på marknaden då vet vi att den fungerar.
Recepten är naturligtvis hemliga. Det är ”Coca-Cola-principen” som gäller. Till glädje för alla nostalgiker finns de tre ursprungsfärgerna röd, grön och blå kvar i sortimentet än i dag, nu kompletterade med fler färger.
- Det färgsystemet är grunden i allting och de facto industristandard i dag. Alla våra konkurrenter har kopierat det. Blå Extra är numera en klassiker. Det har till och med blivit en definition på en viss typ av skidföre. När du har ”Blå Extra-före” då har du bra glid, bra fäste, solen skiner och chokladen är lagom varm.
Frågan är bara hur mycket mer valla egentligen kan utvecklas.
- Mycket är svaret, vi har mycket kvar att göra, konstaterar Lars Karlöf. Varför vi vallar en skida är ju för att optimera skidans belag i förhållande till underlaget. Och snö är världens svåraste material, det har vi inte förstått oss på helt ännu. Det som gör snö så svårt är att det är under konstant omvandling. Där jobbar vi mycket med material som kan anpassa sig och förändras utifrån förutsättningarna.
På Swix forskningscenter analyserar forskarna bland annat noggrant friktionskoefficienten. Vad är då det och framförallt vad innebär det för vallningen? Svaret får vi av vallagurun Lasse Jonsson på Swix svenska generalagent Sportmarket.
- Skidan har en viss utformning precis som snöns yta. Däremellan har du ett belag som du vallar och då får du en viss friktion mot snön. När man pratar glid då vill man ha så lite friktion eller så låg friktionskoefficient som möjligt.
Enkelt uttryckt handlar valla egentligen bara om två saker: glid och fäste. Om snön är fuktig sugs skidan fast och glidet blir dåligt, vilket kräver en annan typ av valla än om snön vore kall och torr. Fästvalla är en extremt komplicerad produkt eftersom den i ena stunden ska ge bra glid (låg friktionskoefficient) för att i nästa ge bra fäste (statisk friktion).
- För en tävlingsåkare i klassisk längdskidåkning är bägge bitarna väldigt viktiga, säger Lasse Jonsson. Därför testar vi och provar in i det längsta för att hitta den optimala kombinationen. Som amatöråkare kanske man tycker att man har kanonskidor när man har bra fäste, men ska man tävla och det är hundradelar som avgör då måste man också ha ett superglid.
Vallningen har ofta haft en avgörande betydelse i skidlopp. Det är lätt att valla bort sig och det krävs fingertoppskänsla för att få skidorna att glida bäst. Lasse Jonsson går så långt som att hävda att vallning inte är en vetenskap utan en konstform.
Samtidigt påpekar han att valla, inte bara för elitåkare utan även för alla oss ”blåbär”, är en förutsättning för att få ut det mesta av skidåkningen.
- Med en perfekt vallad skida får man en otrolig upplevelse oavsett om det är en tävling eller en vanlig runda i skogen. Man ska ha rätt produkter för den typ av åkare man är och då finns det ett stort utbud i dag. Den som har fått testa och jämföra en optimalt vallad skida mot en opreparerad behöver aldrig fundera längre. Men vi ser att folk slarvar oerhört mycket med detta och därför jobbar vi mycket med den biten tillsammans med våra återförsäljare och med egna clinics.
Givetvis har det också förekommit kritik mot användandet av skidvalla. När Swix först lanserades togs produkterna emot med skepsis. På senare tid har vissa hävdat att skidvalla är en överskattad produkt. 2005 skrev Leonid Kuzmin, den före detta längdskidåkerskan Antonina Ordinas make och vid tidpunkten doktorand vid Mittuniversitetet i Östersund, en avhandling där han hävdade att skidvalla ställer till mer besvär än glädje för de flesta skidåkare. I stället menade han att det var mycket bättre att nyttja skidbelagets egna positiva egenskaper.
Påståendet var minst sagt kontroversiellt. Hans forskningsresultat avfärdades dock både av Swix och av andra i branschen.
- Han hade inte rätt och han hade inte gjort undersökningen på ett vetenskapligt sätt utan dragit förutfattade slutsatser utan att det fanns någon grund i det, säger Lars Karlöf. En annan viktig sak att tänka på är att det han skrev snarare handlade om skidans struktur i belaget än om vallning eller inte vallning, men det har kommit bort i debatten.
Även om ett litet antal tävlingsåkare provade att köra ovallat enligt Kuzmins rekommendation - vissa med framgång ska sägas - har majoriteten enligt Lars Karlöf ändå gått tillbaka till att valla igen. I dag delar de allra flesta uppfattningen om vilken skillnad rätt valla kan göra för skidåkningen.
Det senaste decenniet har Swix haft fint före. Valla säljer bra. Närmare fyrtio ton lämnar produktionslinjerna i Lillehammer varje år och Swix är i dag världens största tillverkare. Konkurrenter finns, bland andra schweiziska Toko, tyska Holmenkoll, italienska Rode och svenska Skigo, men dessa verkar främst på de lokala marknaderna. Swix är med sina knappa 40 procent av världsmarknaden, både vad gäller rekreationslöparen och på tävlingsnivå, dominerande.
- Vi vill tro att det beror på att vi har så hög kvalitet på våra produkter och en sådan kontroll i varje steg av utvecklingen. Och också att vi har det mest kompletta sortimentet. Vallar du med Swix så kommer du aldrig valla bort dig totalt, säger Lars Karlöf.
Av: Jenny Olsson
]]>Comax grundades under efterkrigstiden på initiativ av Presiese Carlo Codega som ett företag för produktion av saxar och skärverktyg. Verksamheten, som nu tagits över av grundarens arvingar fortsätter att utvecklas och leva vidare.
Passionen för vintersport och alpin skidåkning på elitnivå gjorde det att Massimo Codega och hans söner Carlo och Ivan utvecklade en sidokantslip som är enkel att använda, fulländad i funktion och smidig till form och storlek. År 2008 föddes idén att designa och utveckla en tekniskt avancerad slip för stålkanter. Arbetet med kontinuerlig forskning, experimenterande, samarbete med forskare och branschfolk, har lett till att Comax utvecklade Carrot som sedan 2011 finns tillgänglig med sina produkter på marknaden.
"We sharpened blades for 60 years. Our long history of scissors producer has never stopped challenging the future. Our innovation is intuition, continuous research and experimentation, union of cutting-edge technologies, manual knowledge and... passion for skiing!"
Ett tips, när ni läser på om Carrots valla. De anger vallornas temperaturspann efter snötemperaturen, inte lufttemperaturen som de flesta andra vallor gör. Det gör t.ex. att deras varma vallor går ifrån 0 till -8 grader. Snö kan ju inte vara varmare än noll grader, då smälter den
]]>Start grundades 1981 i Hollola i Finland av Jukka Järvinen. Bakgrunden var passionen för att vara med och utveckla nya topprodukter av högsta kvalité i en bransch han brann för.
Företaget som startade som ett enmansföretag har i dag etablerat sig som ett av de ledande företagen inom valla-/ och tillbehör. Såväl huvudkontor som produktion ligger i Lahti, mitt i skidåkningens centrum i Finland. I sortimentet finns i dag allt du kan önska för såväl glid som fäste till såväl längd som alpint av absolut högsta kvalité. I dag kan du finna Starts produkter över hela världen och samtliga landslag är stora användare av varumärkets produkter. En unik patenterad produkt som blivit mycket populär på marknaden är Starts Grip Tape.
]]>Christer Majbäck var under en tioårsperiod en av världens främsta skidåkare med 5 VM-medaljer och en OS-medalj. När Christer avslutade sin aktiva karriär och köpte SKIGO 1996 var ambitionen att förse skidåkare, oavsett målsättning, med högkvalitativa, innovativa och lättanvända produkter till ett konkurrenskraftigt pris. Den ambitionen jobbar SKIGO fortfarande efter och idag finns SKIGO representerade i 18 länder runt om i världen.
All produktion och alla tester av vallablandningarna sker i SKIGO-s egna fabrik i Kiruna, Sveriges enda vallafabrik. Övriga produkter tillverkas i noga utvalda fabriker i framförallt Kina, Pakistan och Baltikum.
SKIGO erbjuder unika produkter där många års erfarenhet och noggranna prioriteringar talar sitt tydliga språk.
Under OS i Sotji 2014 togs 70–75 procent av medaljerna på valla från SKIGO.
]]>